werkstatt - handbuch fur kinder

ausgabe 2006

 copyright 1957 Adam Opel Aktiengesellschaft RÜSSELSHEIM AM MAIN

ausbau der motor

De  afbeeldingen kunt u vergroten door middel van een klik met der maus.

00 de werkplaats.JPG Allereerst zorgt u voor een goede en veilige werkomgeving.Erkende garages herkend u aan den geemaileerde schilden aan den gevel.
De juiste gereedschappen dient u bij den hand ten houden. 01 het gereedschap.JPG
Stevige werkkleding is voorgeschreven.

Duidelijke applicaties op den werkkleding wijzen op geautoriseerd Opel personeel.

02 de overall.JPG 02 logo.JPG
03 de auto.JPG Ziehier het te behandelen object.
Allereerst verwijdert men de motorkap.

Voorzichtig  dient men de onderdelen te behandelen om lakschade te voorkomen

04 motorkap open.JPG 05 motorkap los.JPG
06 luchtfilter.JPG Het luchtfilter is simpel met slechts een schroevendraaier te verwijderen.
Nadat de accupolen zijn losgehaald kan ook de 6 volts accu uit het motorcompartiment gehaald worden. 07 accu.JPG
08 radiateur.JPG De koelvloeistof dient uit de motor afgetapt te worden, het kan gemakkelijk in een zinken teiltje opgevangen worden. De raditeur dient zeer voorzichtig verwijdert te worden zoodat er geen lekkages ontstaan in de kwetsbare lammellen.
09 grill.JPG Ook de kwetsbare grill kan beter verwijdert worden voordat u met grove en brute kracht te werk gaat.
De motorsteunen aan den linker en den rechter zijde kunnen losgemaakt worden met dopsleutel 13. 10 steun links.JPG 11 steun rechts.JPG
12 a bezineslang.JPG De benzine leiding kunt u loskoppelen van de benzinepomp.

 Bij deze klus dient u NIET TE ROOKEN !

De aan en afvoer rubberen slangen van het Opel verwarming -en ontdooingstoestel kunnen losgehaald worden.

Let op dat er nog koelvloeistof kan lekken op uw bedrijfs-kleding.

13 verwarming voor.JPG 14 verwarming achter.JPG
16 verwarmingskabel.JPG De kabel kan losgehaald worden die naar de bedienknop op het instrumentenpaneel van het Opel verwarming -en ontdooingstoestel loopt.
De stroomdraden van de Dynamo en de startmotor kunnen losgenomen worden.

De accumulator is reeds verwijdert dus kans op electrocutie is uitgesloten.

17 startmotor.JPG 18 dynamo.JPG
12 uitlaat.JPG Den uitlaat dient losgedraaid te worden met een maat 15 dopsleutel met verlengstukken vanaf de onderzijde.
Zowel de gaskabel en de choke kabel (die naar het intrumentenpaneel leidt) dienen gedemonteerd te worden van de  carburateur. 20 gaskabel.JPG 21 choke .JPG
19 thermostaat.JPG Een rode stip op de schaal waarschuwt u voor oververhitting van het koelwater.

 Zie ook uw instruktieboek, ziehier de thermostaat die dit regelt.

Na een grondige inspectie of er werkelijk niets over het hoofd is gezien kunnen we verder gaan met het robuustere werk. 21 laatste  controle.JPG 19 blijven lachen.JPG
Zonder enige hulp van anderen duwt de gespierde Opel medewerker de automobiel naar de hijsinstallatie. 22 naar binnen.JPG 23 naar binnen.JPG
25 b massakabel.JPG Nu dienen eerst aan de onderzijde van de automobiel diverse dingen losgehaald te worden, krik daarvoor de auto op  zodat u ruimschoots toegang heeft tot de onderzijde.

Verzeker u ervan dat de automobiel stabiel staat !

Van de gesynchroniseerde 3 versnellingsbak dient het bedieningshendeltje af gehaald te worden.

De kabel die naar de snelheidsmeter op het instrumentenpaneel leidt kan het beste losgehaald worden met een waterpomptang.

Vergeet ook de extra massakabel niet los te nemen

24 versnelling.JPG 25 kilometerteller.JPG
27 motorsteun achter.JPG Dit is de achterste motorsteun. Let op bij verwijderen dat de motor niet al gaat kantelen en reeds naar beneden valt op uw gelaat.

Ondersteun de motor voor alle zekerheid met een extra garagekrik van deugdelijke kwaliteit. Halfords gereedschappen worden bij deze werkzaamheden niet aanbevolen door gerenomeerd Opel personeel

Gebruik van

degelijke veiligheidshandschoenen is aan te raden als u met roestige voorwerpen bezig bent.

Ziehier de demontage van de uitlaat en handremkabel.

28 uitlaat.JPG 26 handrem.JPG
29 touwen.JPG Met een stevig touw en goede zeeverkennersknopen kunt u de motor aan de haak van de hijsinstallatie bevestigen.
Alle voorbereidingen zijn nu getroffen. Een welverdiende korte pauze voordat het hijsen begint is aan te raden.
32 omhoog.JPG

Dankzij de ingebouwde vertraging in de hijsinstallatie is het werk een fluitje van een (gulden)cent

33 omhoog .JPG 35 omhoog.JPG

Tijdens het hijsen dient men te controleren of uw automobiel niet in zijn geheel opgetakelt word.

Waakzaamheid tijdens het takelen is vereischt !

30 versnelliingsbak.JPG

De versnellingsbak en de aandrijfas

31 aandrijfas los.JPG

De aandrijfas valt vanzelf tijdens het hijsen eruit

De klus is bijna geklaard! 34 omhoog.JPG
38 eruit.JPG Nadat de motor geheel vrijhangt aan de hijsinstallatie kan de automobiel weer naar buiten geduwd worden. Proberen te starten als uw op de bestuurdersplaats heeft plaatsgenomen is uiteraard zinloos.
Nog een korte inspektie. 39 erin.JPG
40 een flintstone auto.JPG Dit is het eindresultaat na een dag noeste arbeid.

Een automobiel met dezelfde aandrijving als de Flintstones.

Het weer inbouwen van de motor geschiedt in omgekeerde volgorde.  
   
Nog een waarschuwing die nu niet meer aan de orde is. Garantie is bij deze vervallen
   
De auteur van deze uitgave is niet aansprakelijk voor de verkeerd opgevolgde  werkwijze voor motordemontage.  
De hier verstrekte informatie is de juiste. Zelfs een kind van 10 weet dat !

 

Hieronder dan de ,,echte" versie

Maar dat hoeven we niet te lezen want dat weten we nu wel.

Motor mit Kupplung und Getriebe aus- und einbauen
W-Handbuch Fahrwerk Triebwerk_photo-56.jpg
Seit durch Anheben mit Kran so straff spannen, daß der Motor nicht nach unten absinken kann.
6. Getriebe von hinterer Motoraufhängung und hintere Motoraufhängung vom Karos­seriequerträger abschrauben (Bild 2).
W-Handbuch Fahrwerk Triebwerk_photo-57.jpg
Bild 1 - Motorhaube hochgeklappt
1   Motorhaube
2  Sechskantschrauben, Federringe, Scheiben f jr 1 on 3
3  R=diies Molorhaubensctiornier
4  Ausbuchtung im ftadeinbau für Hüubenscharpier' rückzugfedflr
1. Motorhaube (1/1) entriegeln, in Endstellung hochklappen und von Scharnieren (1/3) ab­schrauben.
2.   Luftfilter, Batterie und Kühler ausbauen.
3.  Alle elektrischen Kabel, Rohre, Schläuche, Bowdenzüge, Gestänge und Wellen, die am Motor oder am Getriebe angeschlossen sind, lösen, abnehmen und so zur Seite bie­gen oder vollständig entfernen, daß sie beim Herausnehmen des Motors nicht hin­dern.
Nach Ausbau der GelenkwelleAbdichthülse SW-191 in Getriebegehäuseverlängerung stecken, damit kein Ölverlust beim Aus- und Einbau des Motors eintreten kann.
4.  Ventilatorflügel abschrauben und Wasser­pumpenriemenscheibe an Wasserpumpe wieder festschrauben. Hierdurch wird der Ventilatorflügel nicht verbogen und Schä­den, die durch eventuell eingerissene Ven­tilatorflügel entstehen können, vermieden.
5.  Motor hinter dem Kupplungsgehäuse und an Wasserpumpe so anseilen, daß der Mo­tor beim Herausheben zuerst vorn ange­hoben wird (Bild 3).
Bild 2 - Hintere Matorairfhängung
1  Schrauben Jür hinteren Motorlrägär an Korossefiecjuerirärjer
2  DbsrwurFmLjtter für TachameterlreibweMe an Getriebe
3  Schrauben für hinteren Motorquerlräger an Karossertequerlräger
Gstriebegelenkhebel
7.  Beide Dämpfungsblöcke (4/3) der seitlichen Motoraufhängungen von Vorderrahmen-iangsträgern abschrauben.
8.   Motor anheben, bis er sich etwa bis zur hal­ben Motorhöhe über dem oberen Luftleil-blech befindet. In dieser Lage des Motors rechten Gummidämpfungsblock von Motor­stütze (4/1) abschrauben, damit das weitere Ausführen des Motors am BaMeriehalter vor­bei aus dem Motorraum möglich ist.
9.  Motor aus Motorraurn vollständig heraus­heben, dabei Motor jeweils in die günstig­ste Lage bringen, um Beschädigungen am Motor und am Wagen zu vermeiden.
6-16

    W-Handbuch Fahrwerk Triebwerk_photo-58.jpg

                 Einbau in umgekehrte reihenfolge

 

Home

 

This site contains only information of  Opel P1 models:  Opel Rekord or Olympia  end 1957 ,1958,1959,1960,1961. with a 1500cc or a 1700 cc engine and the opel 1200 cc model 1962.

counter old counter new