Alle modellen

Dit zijn alle standaard modellen van de P1 (officieel type 15r2)

Van Links naar rechts bovenste rij:
1: Vierdeurs met 1700cc motor.

2: carAvan versie het woord komt van car (auto) en Van (bestelbus)

3: Olympia versie, basis model zonder extra's , geen sierlijsten geen chromen richtingaanwijzers ,geen klok, geen aluminium op de zijramen.

Onderste rij:
1: 1200 versie heeft wel een sierlijst op de flank maar geen aluminium zijramen 1200 cc motor.
    Vanaf  1960 geproduceerd als spaarmodel naast de P2 tot 1962 geproduceerd.

2: De Rekord tweedeurs het meest voorkomende model met 1500 cc motor vanaf eind 1957 leverbaar.

3: De bestelversie: hetzeflde carrosserie als de carAvan maar de uitrusting is hetzelfde als de Olympia.
    Zeer sober (zakelijk) ingericht, maar wel versterkte achteras en grotere remtrommels voor meer laadvermogen.


De bijnaam P1 is eigenlijk pas ontstaan na de introduktie van de P2
P staat voor Panoramaruit , de 1 geeft aan dat dit het eerste model is.

Deze panoramaruit loopt bij de P1 ook om de hoeken zoals bij de Amerikaans Modellen uit die tijd.
Meer hierover is hier te lezen (Engels)

De P2 heeft ook een bolle voorrruit maar die loopt niet door om de hoek. Terwijl de grill juist wel om de hoek gaat.
Hier is een voorbeeld van een custom Rekord P2 coupe

De bijnaam P1 is ook van toepassing op de Kapitein
Dit model uit 1958 is groter van formaat , heeft vier deuren en een zescilinder motor.


De kapitan P2 heeft een soortgelijke voorruit als de P1 maar de carrosserie is al in 1959 veranderd.
De verschillen zijn duidelijk te zien op deze ,,mouse over" plaatjes.
Meer over de Kapitan vindt u op deze aparte website

In Zwitserland werd de Rekord onder de naam Ascona gemaakt.
meer over Ascona

In Zuid-Afrika werd de Opel P1 met het stuur aan de rechterkant geproduceerd.

Zuid-Afrika had een speciale pick-up versie.
opel10001.JPG meer over de produktie in Zuid Afrika

In Cuba kun je nog steeds veel Opels tegenkomen.
In 1958 zijn veel Opels in onderdelen ge-exporteerd en daar ge-assembleerd
meer over Cuba

De firma Autenrieth bouwde speciale modellen zoals cabriolets en coupes.

Verschillen tussen de 1200/1500 uitvoering en de Rekord

(tekst Arjan Hart)

opel p1 nederland

 

Teller